RIDERS, UNA HISTÒRIA DE PRECARIETAT.

CONTRA L’ATOMITZACIÓ DE LA VIDA, UNIÓ, ACCIÓ I AUTOGESTIÓ!

lluita sindical

RIDERS, UNA HISTÒRIA DE PRECARIETAT.

Des de fa temps que el capitalisme ha desenvolupat un sistema per precaritzar les condicions laborals de la classe treballadora, per tal de negar el reconeixement de qualsevol garantia i millora a aquesta.

Aquest sistema es nodreix  d’estratègies per tal d’atomitzar a les treballadores i a l’organització sindical, mitjançant la descentralització productiva. D’aquesta manera es reafirma aquest nou model de relació laboral, afavorint un model productiu que prima els beneficis (encara més), per sobre de les persones.

La màxima expressió d’aquest model és la no aplicació de l’Estatut de les Treballadores o convenis laborals del sector i creant la figura del les falsos autònoms.

UNIÓ, ACCIÓ I AUTOGESTIÓ

FALSOS AUTÒNOMS

Contracte en frau de llei 

Les treballadores estan contractades formalment com a “autònomes” però desenvolupen  la seva activitat com a treballadores per compte aliena per a l’empresa.

El treball de les treballadores no es pot sustentar de forma independent, sense l’activitat per compte aliena per a l’empresa.

Precarietat Laboral

L’actual Llei de Prevenció de Riscos Laborals no reconeix la relació laboral existent entre les “falses autònomes” i l’empresa, per tant, no obliga a les empreses a garantir les mesures de prevenció, protecció i cobertura d’accidents.

Les responsabilitats de prevenció i riscos laborals les assumeixen les  pròpies treballadores.

CAPITAL

Amb l’expansió d’empreses com Glovo, Deliveroo o Uber Eats, sorgeix de nou la figura del fals autònom com a mitjà empresarial de precarització de les condicions laborals.
Aproximadament unes 17.000 persones presten serveis per aquestes empreses que, mitjançant el frau de llei pel que fa a les relacions laborals, estalvien aproximadament uns 93 milions d’euros a l’any només a la seguretat social.

A més el fet de no reconèixer als riders com a treballadores per compte aliena, els evita pagar llicències retributives, vacances, indemnitzacions per final de contracte, etc.

En resum ens trobem amb plataformes que actuen com a intermediaries guanyant subtencioses sumes de diners a costa del frau de llei en la contractació i la força de treball de les treballadores.

UNIÓ, ACCIÓ I AUTOGESTIÓ

UNIÓ, ACCIÓ I AUTOGESTIÓ

LLUITA SINDICAL

Dins el context actual però, no tot són males notícies; ja que allí on hi ha abús i injustícies socials, també hi ha persones i organitzacions disposades a fer-hi front.

Davant la vulneració sistemàtica dels drets laborals del conjunt de treballadores del sector, no queda una altre que la ferma oposició i la lluita per la defensa dels nostres drets . És per això que es fa indispensable l’autoorganització de la classe treballadora en sindicats de classe i combatius, així com la nostre solidaritat i suport mutu amb el conjunt de companyes que pateixen aquests abusos.

En l’actualitat trobem diferents sindicats treballant per la regulació laboral del sector i lluitant per la millora de les condicions laborals a les que es veuen immerses les treballadores.

Aquests sindicats són la CNT, COS i IAC (Riders X Derechos), on han aconseguit victòries sindicals i jurídiques per avançar cap a la regularització del sector. 

ECONOMIA ECOLÒGICA

Per sort no tot és negatiu dins del sector de la ciclologística, un sector en continu creixement tant a nivell quantitatiu com qualitatiu; són moltes les persones que degut a la precarietat imperant a partir de la seva passió cap a la bicicleta, aposten per  la creació d’empreses que si respecten els drets de les treballadores.

Empreses que amb la seva praxi defensen models econòmics mediambientalment sostenibles i socialment justos. Treballant colze a colze amb l’economia local i amb un fort arrelament al territori.

UNIÓ, ACCIÓ I AUTOGESTIÓ